בעשור האחרון התרחשה עלייה בשכיחות הילדים המאובחנים כסובלים מהפרעות על הרצף האוטיסטי, כשלמעשה במדינת ישראל שיעור הילדים הסובלים מהפרעות אלו עומד על 1:200. בעבר הגישה הרווחת והמקובלת דגלה בכך שאין חשיבות רבה לשלב שבו הן מאובחנות.
לעומת זאת, במחקרים העדכניים ביותר שנערכו בתחום זה נמצא כי ישנה חשיבות עליונה לאתר את התסמינים בשלב כמה שיותר מוקדם ולהתניע את תכנית הטיפולים הרלוונטית מוקדם ככל האפשר.
למה חשוב לטפל ככל המוקדם באוטיזם?
אבחון מוקדם של הפרעות על הספקטרום האוטיסטי מאפשר לפתוח חלון הזדמנויות לטיפול מעמיק ולהקניית מיומנויות וכלים הן לילד והן לבני משפחתו. בנוסף לכך, ההתערבות הטיפולית המוקדמת מסייעת לבני המשפחה ולצוות המטפלים לזהות את מוקדי החולשה ומוקדי הכוח של הילד בתחומים ההתפתחותיים השונים וכך לבנות תכנית מורכבת ומקיפה שתענה על צרכיו הספציפיים של הילד.
כיום, רוב המומחים בתחום דוגלים בכך שישנה חשיבות עליונה להתאים את תכנית הטיפולים באופן אישי לכל מטופל ומטופל בהתאם ליכולותיו, רמת המיומנות שלו בתחומים שונים, תחומי העניין שלו, האתגרים עמם הוא מתמודד ועוד. בגילאים צעירים, קיימת עדיין גמישות מסוימת בפעילות המוחית ולמעשה מבנה המוח ממשיך להתפתח באופן דינמי. בעובדה זו ישנה אפשרות לסייע ביצירה של קשרים נוירולוגיים חדשים ויעילים.
היעילות של ההתערבות המוקדמת
במחקרים שונים ההתייחסות לביטוי “טיפול מוקדם” שונה. כך לדוגמה ישנם מחקרים שבהם הכוונה היא לטיפול שהתחיל לפני הגיעו של הילד לגיל שש ולעומת זאת באחרים הכוונה היא לטיפול שהתחיל לפני הגיעו של הילד לגיל שנתיים. עם זאת, באופן כללי נראה כי בכל הקשור לטיפול באוטיזם, הביטוי “יפה שעה אחת קודם”, עובד באופן משמעותי בתחום זה.
הטיפול המוקדם מאפשר לילד להפגש עם מגוון של אנשי מקצוע , גישות טיפוליות ומחייב אותו להתנהל בגמישות בהתאם לדרישת המשימה או ל setting הטיפולי.
נראה שילדים הטופלו בגיל מוקדם, כאשר הם מגיעים לגיל ההתבגרות מאפשרים כניסה לעולמם האישי , יודעים להיעזר בחלקים החברתיים המורכבים להם.
תחושת המסוגלות שלהם טובה יותר כי ישנה הבנה ברורה מה החוזקות שלי ומה החולשות שלי…